UMORZENIE POSTĘPOWANIA W SPRAWIE ZADŁUŻENIA GORZOWSKICH SZPITALI

Dodano: 2011-03-30

Zielona Góra-Gorzów Wlkp.W dniu 25 marca 2011 roku Prokuratura Okręgowa w Zielonej Górze umorzyła, wobec stwierdzenia iż czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego,postępowanie w sprawie niedopełnienia obowiązków w okresie od 01 marca 2002 do 31 grudnia 2006 roku w nadzorze nad działalnością Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. przez organy samorządu Województwa Lubuskiego, będącego organem założycielskim szpitala, poprzez zaniechanie wynikających z przepisów prawa czynności kontrolno-nadzorczych, skutkujące wyrządzeniem poprzez sprzeczne z zasadami dobrego gospodarza zarządzanie majątkiem i działalnością szpitala przez jego kierownictwo szkody majątkowej w wielkich rozmiarach, w postaci wygenerowania nieuzasadnionego zadłużenia szpitala w wysokości do około 300 milionów złotych.

Śledztwo wszczęto w oparciu o analizę informacji uzyskanych w ramach czynności służbowych podjętych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz o analizę dokumentacji z kontroli Najwyższej Izby Kontroli, przeprowadzonych w Samodzielnym Publicznym Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp. i w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego. 

W oparciu o ustalenia śledztwa prokurator stwierdził, że brak jest podstaw dla przyjęcia by jakiekolwiek z działań, bądź zaniechań kierownictwa Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp. doprowadziło do powstania wymiernej szkody majątkowej.

Bezsporne jest, że szpital osiągał ujemne wyniki finansowe, że organ założycielski w ramach sprawowanego nadzoru nie wpłynął na zmianę tego negatywnego stanu rzeczy, nie prowadził wymaganych ustawowo okresowych kontroli.Nie sposób jednakże wyodrębnić jakie dzialania mogące teoretycznie uzdrowić sytuację finansową szpitala były w realiach podejmowanych decyzji wykonalne, bądź też zaniechanie , których działań wpłynęło faktycznie na wzrost zadłużenia, a nie mogło co najmniej pozostawać bez praktycznego znaczenia dla sfery finansów szpitala.Zbyt szeroki jest bowiem wachlarz wzajemnie zależnych od siebie czynników wpływających na funkcjonowanie specyficznego ,jak to stwierdzili powołani w sprawie biegli , podmiotu qasi gospodarczego jakim jest samodzielny publiczny zaklad opieki zdrowotnej -z jednej strony podlegającego prawom gospodarki rynkowej, z drugiej "ustawowo zmuszonego"; do czynności prawom tym nie podlegających.

Nie bez znaczenia dla takiego stwierdzenia jest konkluzja wyrażona w opinii biegłych, że nie można określić w jakim stopniu na zaistnienie zadłużenia złożyły się działania lub zaniechania (i konkretnie jakie) ze strony kierownictwa szpitala oraz organu założycielskiego.

Nieprawidłowości bowiem jakie mialy miejsce w funkcjonowaniu szpitala były wynikiem nakładania sie działań i zaniechań wielu podmiotów, ponadto na badaną sytuację istotny wpływ miała wcześniejsza sytuacja trzech szpitali.

Biegli podnieśli również, że wpływ na przyczynienie się do tej sytuacji miały nieprawidłowości po stronie: ustawodawcy, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i kierownictw oddziałów szpitalnych, blokujących racjonalne propozycje restrukturyzacyjne związane z redukcją kosztów.

Ustalone w oparciu o materiał dowodowy okoliczności nie dają - zdaniem prokuratury- podstaw dla stwierdzenia by którykolwiek z decydentów kierownictwa szpitala, bądź organu założycielskiego dopuścił się kwestionowanych działań lub zaniechał dzialań, choćby godząc się na wyrządzenie szkody majątkowej w mieniu szpitala, bądź w jakiejkolwiek innej sferze majątku publicznego, co jest niezbędne dla przypisania sprawcy dzialania wyczerpującego dyspozycję przepisu art. 296 § 1 lub 3 k.k. stanowiącego podstawową płaszczyzne prawno-karnych rozważań w przedmiotowej sprawie. /GS