UMORZENIE ŚLEDZTWA W SPRAWIE PODSŁUCHÓW

Dodano: 2009-08-04

Zielona Góra - Wydział V. Prokurator Krajowy w grudniu 2007 roku przekazał do Prokuratury Okręgowej w Zielonej Górze, celem przeprowadzenia śledztwa, dwa zawiadomienia: Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Komisji do Spraw Służb Specjalnych Sejmu RP V kadencji dotyczące wątpliwości co do legalności stosowania przez Policję, CBA i ABW kontroli operacyjnej, a w tym podsłuchów telefonicznych.

Po uzyskaniu dokumentów niejawnych z Kancelarii Sejmu Prokuratura Okręgowa w Zielonej Górze w dniu 09 stycznia 2008r. wszczęta śledztwo własne prokuratora (to jest śledztwo, w którym wszystkie czynności wykonuje osobiście prokurator) w sprawie o czyny z art. 231 § 1 K.k., które dotyczyło:

1. przekroczenia uprawnień w okresie od 2005 r. do 2007 r. w Warszawie przez funkcjonariusza publicznego Ministra Sprawiedliwości Prokuratora Generalnego, poprzez polecanie, bez podstawy prawnej, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Komendantowi Głównemu Policji i Dyrektorowi Centralnego Biura Śledczego - składania wobec określonych osób wniosków o zarządzenie kontroli operacyjnej oraz
2. przekroczenia uprawnień w tym okresie przez funkcjonariusza publicznego Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, poprzez wnioskowanie, bez podstawy prawnej, do Prokuratora Generalnego i sądu o zarządzenie takiej kontroli operacyjnej.

W toku tego postępowania przesłuchano wielu świadków, którzy brali udział w podejmowaniu decyzji o zastosowaniu kontroli operacyjnej w konkretnych sprawach prowadzonych przez Policję - w tym Centralne Biuro Śledcze, a także Centralne Biuro Antykorupcyjne czy Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego. To właśnie w ramach tego postępowania zielonogórska prokuratura przesłuchiwała między innymi byłego premiera: Jarosława Kaczyńskiego, byłego Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego Zbigniewa Ziobro, czy Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego Bogdana Święczkowskiego na okoliczności związane z procedurą stosowania kontroli operacyjnej w poszczególnych sprawach. 

Prokurator prowadzący sprawę w ramach tego postępowania musiał zapoznać się również z materiałami operacyjnymi, w ramach których podejmowane były przez służby specjalne działania operacyjne i stosowane kontrole operacyjne. 

Badając legalność wdrażanych procedur operacyjnych prokurator zgromadził materiał dowodowy zawarty w kilku tomach akt, w całości zaopatrzonych w klauzulę zapewniającą ochronę informacji niejawnych: tajne i ściśle tajne, jako istotne dla bezpieczeństwa państwa.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że w tej sprawie przesłuchiwani byli również znani z mediów ogólnopolskich dziennikarze, w celu ustalenia numerów telefonów przez nich użytkowanych w okresie objętym postępowaniem.

Przeprowadzone w zakreślonym przedmiotem tego postępowania czynności nie pozwoliły na uzyskanie dowodów wskazujących na to, aby którakolwiek z wymienionych służb państwowych naruszyła prawo i obowiązujące w zakresie stosowania podsłuchów reguły postępowania. Nie uzyskano żadnych dowodów na złamanie obowiązujących procedur, związanych ze stosowaniem przez poszczególne służby technik operacyjnych, a w tym kontroli operacyjnych oraz procedur związanych z ujawnianiem, przekazywaniem i przechowywaniem informacji niejawnych.

Z uwagi na powyższe - postanowieniem Prokuratora Okręgowego w Zielonej Górze z dnia 31 lipca 2009r. śledztwo V Ds. 62/07/sw zostało umorzone wobec stwierdzenia w dwóch punktach, że czynu nie popełniono, w jednym -wobec niestwierdzenia znamion przestępstwa, a w jednym - wobec uznania, że brak jest dostatecznych dowodów na popełnienie czynu zabronionego.

Całe postępowanie z uwagi na jego charakter, jak i postanowienie o jego umorzeniu, objęte jest klauzulą niejawności.


ASt/