SKARGA PROKURATORA NA UCHWAŁĘ RADY MIEJSKIEJ

Dodano: 2009-06-10

Nowa Sól. Prokurator Rejonowy w Nowej Soli po rozpoznaniu szeregu podań pochodzących od mieszkańców miasta Nowa Sól skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Nowej Soli z dnia 6 lutego 2004 r., Nr XVIII/137/04 w sprawie odpłatności za pobyt dziecka w miejskim przedszkolu.

W złożonej skardze prokurator zarzucił, iż uchwała powyższa w istotny sposób narusza prawo poprzez ustalenie, iż odpłatność za pobyt dziecka w miejskim przedszkolu obejmuje częściową odpłatność za korzystanie z przedszkola, na którą składają się koszty organizacji i przyrządzania posiłków, a także koszty zajęć opiekuńczo - wychowawczych realizowanych w zakresie przekraczającym podstawy programowe, oraz, że odpłatność ta wynosi 12 % najniższego wynagrodzenia za pracę i wniósł o stwierdzenie nieważności naruszających prawo przepisów uchwały.

W uzasadnieniu skargi wskazano, iż ustalenie opłaty za świadczenie prowadzonych przez gminę przedszkoli jest ustanowieniem aktu prawa miejscowego, a co za tym idzie Radzie Miejskiej przysługiwało prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na obszarze gminy jedynie na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach.
Regulacje rangi ustawowej określające kompetencję organów gminy w sprawach z zakresu ustalania opłat za korzystanie z przedszkoli publicznych zawiera ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, która w art. 14 ust. 5 przyznaje radzie gminy kompetencję do ustalania opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych, jednakże z zastrzeżeniem, iż przedszkole publiczne musi prowadzić bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstaw programowych wychowania przedszkolnego.

W świetle powyższego w ocenie Prokuratora Rejonowego w Nowej Soli przyjąć należy, iż jeżeli nauczanie i wychowanie odbywa się w ramach podstawy programowej, jest bezpłatne, to za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego dozwolone jest wprawdzie pobieranie opłat, to jednak niezbędne jest określenie rodzaju świadczeń, które są odpłatne i wysokości opłaty odpowiadającej każdemu z tych świadczeń. Nie jest wystarczające wskazanie w uchwale, iż są to koszty zajęć opiekuńczo -wychowawczych realizowanych w zakresie przekraczającym podstawy programowe.

Obowiązkiem organu samorządu terytorialnego uchwalającego opłatę za usługi przedszkolne jest bowiem wykazanie, iż wysokość obowiązku pieniężnego nałożonego na rodzica dziecka korzystającego z usług przedszkola publicznego pozostaje w związku przyczynowym z oferowaną mu usługą, a przy ustalaniu omawianej opłaty należy szczegółowo wykazać za jakiego rodzaju świadczenie opłata jest żądana i co się na opłacane świadczenie składa. Sposób ustalenia odpłatności powinien być przekonujący, oparty na kalkulacji ekonomicznej, a argumentacja za nim przemawiająca racjonalna i stosownie uzasadniona. 

Stanowisko swoje prokurator poparł powołaniem się na szereg orzeczeń sądów administracyjnych, w tym w szczególności na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 marca 2009 r., sygn. I OSK 1189/08, w którego uzasadnieniu Sąd wskazał, że "ustalenie opłaty na sztywnym poziomie zobowiązującej do jej ponoszenia niezależnie od czasu korzystania i charakteru dodatkowych świadczeń opiekuńczo-wychowawczych oferowanych przez dane przedszkole, stanowi istotne naruszenie art. 14 ust. 5 cyt. ustawy o systemie oświaty".
TŚ/TŚ