UCHWAŁA NR 5/2008 RADY PROKURATORÓW Z DNIA 17 LIPCA 2008 R

Dodano: 2008-07-28

Rada Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym,

-  dostrzegając rosnące rozgoryczenie i frustrację, notorycznie przeciążonych pracą, prokuratorów prokuratur rejonowych, którym coraz trudniej jest rzetelnie i odpowiedzialnie podołać nakładanym na nich obowiązkom, czego skutkiem jest organizowanie spontanicznych protestów oraz rezygnowanie z pracy w zawodzie prokuratora,

- stwierdzając postępujące pogorszenie, zwłaszcza w ostatnich okresie, statusu zawodowego i warunków materialnych prokuratorów, pełniących służbę w jednostkach organizacyjnych prokuratury szczebla podstawowego, a także brak realnych perspektyw znaczącej poprawy w tym zakresie,
a także, mając na względzie:

- aprobatę środowiska prokuratorskiego dla reformy ustroju i organizacji prokuratury, akceptowanej i przychylnie ocenianej przez prokuratorów, w szczególności w zakresie rozdzielenia funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego, objętej projektem ustawy nowelizującej ustawę o prokuraturze, znajdującym się w toku prac parlamentarnych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
jak i:

- konieczność zapewnienia sprawnego, profesjonalnego, przyjaznego dla uczciwych, oczekujących pomocy obywateli, działania prokuratury w celu realizacji jej ustawowych zadań - stania na straży praworządności oraz czuwania nad ściganiem przestępstw;

wyraża głębokie zaniepokojenie zaistniałą sytuacją i stwierdza konieczność przeprowadzenia wielu dalszych zmian organizacyjnych, strukturalnych i funkcjonalnych, obejmujących przede wszystkim prokuratury rejonowe, mające decydujące znaczenie dla funkcjonowania całej prokuratury i jej oceny przez społeczeństwo.

W związku z powyższym, w celu odwrócenia negatywnych tendencji, kierując się przede wszystkim dążeniem, by prokuratura mogła właściwie służyć społeczeństwu,

Rada uznaje za konieczne:

-  podwyższenie wynagrodzeń prokuratorów prokuratur rejonowych do poziomu odpowiadającego prestiżowi i roli zawodu prokuratora, a zwłaszcza zapewniającego możliwość jego godnego wykonywania, albowiem realne wynagrodzenie od kilku lat zmniejsza się i obecnie osiągnęło najniższy od 1990 r. poziom w stosunku do średniej płacy w gospodarce narodowej, a bez jego zwiększenia nie można oczekiwać, iż prokuratorzy prokuratur rejonowych zachowają wystarczającą motywację do pracy i przestaną poszukiwać innych możliwości zatrudnienia;

- pilne podjęcie przez Prokuratora Generalnego rozmów z kierownictwem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i Komendy Głównej Policji w celu wprowadzenia zmiany organizacji pracy policji, wzmocnienia kadrowego i odciążenia funkcjonariuszy zajmujących się pracą dochodzeniowo - śledczą od wykonywania innych zadań służbowych, gdyż obecnie duża rotacja kadrowa w służbach policyjnych powoduje, iż główny ciężar tego rodzaju pracy spoczywa na osobach o bardzo niewielkim doświadczeniu zawodowym, a przez to skutkuje koniecznością wykonywania przez prokuratorów takich czynności, za które zgodnie z regulacjami procedury odpowiada policja;


- ograniczenie do niezbędnego zakresu nadzoru służbowego polegającego na żądaniu informacji i sprawozdań, uwzględniając zwłaszcza, iż w wyniku dokonania wielu zmian w przepisach postępowania karnego oraz w ustawie o prokuraturze, nadzór instancyjny nad decyzjami procesowym prawie całkowicie objęty jest kognicją sądów, a także okoliczność, iż wspomnianym zmianom prawa nie towarzyszyło opracowanie i wdrożenie uwzględniającej je, przemyślanej i racjonalnej koncepcji nadzoru służbowego nad pracą prokuratorów prokuratur rejonowych;

- wprowadzenie wprost do reguł nadzoru służbowego zadania polegającego na udzielaniu merytorycznej, profesjonalnej pomocy prokuratorom prowadzącym i bezpośrednio nadzorującym postępowania przygotowawcze;

- przeprowadzenie głębokiej reformy dotychczasowych zasad statystycznej oceny pracy prokuratur, często prowadzącej do wypaczenia jej sensu, a zastąpienie jej statystycznymi narzędziami i miernikami pracy prokuratur, pozwalającymi na uzyskanie danych, które mają charakter pomocniczy i mogą być efektywnie wykorzystane w konkretnych sprawach, a jednocześnie umożliwiającymi ocenę o charakterze merytorycznym, premiującą pracę systematyczną i na wysokim poziomie, przy uwzględnieniu zróżnicowanego obciążenia zadaniami w poszczególnych jednostkach, a także - konieczności prowadzenia niektórych postępowań w dłuższych okresach czasowych;

- opracowanie oraz bezwzględne stosowanie przejrzystych, zobiektywizowanych i jawnych procedur oraz kryteriów ocen wyników pracy, a przede wszystkim - awansu zawodowego prokuratorów, stanowiących podstawowy element pozytywnego systemu motywacyjnego do pracy prokuratorów prokuratur rejonowych, a także podnoszenie przez nich kwalifikacji zawodowych, albowiem brak zasad oceny pracy i awansowania prokuratorów powoduje szereg niekorzystnych zjawisk w zakresie aktywacji zawodowej;

-  odciążenie prokuratorów od wykonywania czynności o charakterze technicznym i biurowym, przez znaczne zwiększenie obsady kadrowej na stanowiskach asystentów i urzędników bezpośrednio współpracujących z prokuratorami, która obecnie wyraźnie odbiega od standardów wielu państw europejskich, co powoduje marnotrawienie kwalifikacjach zawodowych prokuratorów przez nieuzasadnione obciążanie ich wykonywaniem dodatkowych czynności ograniczających czas na wykonywanie podstawowych zadań służbowych;


 zapewnienie wysokiego poziomu merytorycznego oraz sprawności prowadzonych postępowań w wyniku rozwijania specjalizacji zawodowej prokuratorów prokuratur szczebla podstawowego, zwłaszcza jednostek o większej obsadzie kadrowej, przez tworzenie wyspecjalizowanych stanowisk pracy, wydziałów lub działów bądź powierzanie określonym prokuraturom rejonowym specjalistycznych zadań niezależnie od właściwości miejscowej, albowiem rozwój technologii informacyjnej oraz postępujące zmiany w życiu gospodarczym i społecznym powodują zmiany w strukturze przestępczości, pojawianie się nowych form działań przestępczych oraz komplikowanie stanów faktycznych, a jednocześnie rozszerzanie penalizacji nowych zjawisk patologicznych.

Załącznik do protokołu posiedzenia
Rady Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym
z dnia 17 lipca 2008 r.