NIEWAŻNOŚĆ CZĘŚCI UCHWAŁY RADY MIASTA ZIELONEJ GÓRY DOT. STREFY PŁATNEGO PARKOWANIA

Dodano: 2014-03-26

Zielona Góra. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27.02.2014 r. skargi Prokuratora Okręgowego w Zielonej Górze na uchwałę Rady Miasta Zielona Góra z dnia 24 września 2013 r. nr LV.455.2013 w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania stwierdził nieważność § 1 ust. 1 pkt. 1 i 2 zaskarżonej uchwały oraz stwierdził, że zaskarżona uchwała w w/w części nie podlega wykonaniu.

Jak ustalono w dniu 24 września 2013 roku Rada Miasta Zielona Góra, działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych podjęła uchwałę Nr LV.455.2013 zmieniającą uchwałę Rady Miasta Zielona Góra z dnia 29 marca 2011 roku w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania. Uchwała opublikowana została w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego z dnia 2 października 2013 roku pod pozycją 2066.

W § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a cyt. uchwały Rada Miasta zmieniła brzmienie jednego z paragrafów uchwały uchwalając, że " abonament - to umieszczony w pojeździe dokument potwierdzający wniesienie opłaty za parkowanie w strefie w okresie tygodnia, miesiąca, 3 miesięcy oraz roku (abonament tygodniowy, miesięczny, trzymiesięczny, dwunastomiesięczny), zawierający numer rejestracyjny pojazdu samochodowego, upoważniający do nieograniczonego parkowania wskazanego pojazdu samochodowego na miejscu wyznaczonym do parkowania".

 Ponadto Rada Miasta w tym paragrafie dokonała zmiany treści uchwały poprzez dodanie punktu w brzmieniu "abonament roczny - umieszczany w pojeździe potwierdzający wniesienie opłaty w wysokości za parkowanie w strefie dla pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym o emisji CO2 poniżej 100g/km, upoważnia właściciela do nieograniczonego parkowania pojazdu w strefie; Karta wydawana jest na podstawie: a) wpisu w dowodzie rejestracyjnym, b) świadectwa homologacji lub świadectwa zgodności WE".

Zgodnie z treścią § 1 ust. 1 pkt 2 uchwały w brzmieniu § 4 uchwały dodano pkt w treści "roczny - 20 zł, opłata dla pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym". Natomiast w pkt 2 § 1 ust. 1 dokonano zmiany brzmienia § 16 ust. 1 uchwały z dnia 29 marca 2011 r., zgodnie z którą "W przypadku przekroczenia czasu parkowania wynikającego z wykupionego biletu parkingowego wystawiane jest wezwanie-raport".

Pismem z dnia 18 grudnia 2013 r. Prokurator Okręgowy w Zielonej Górze wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. skargę na uchwałę Rady Miasta Zielona Góra zmieniającą uchwałę w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania.

 Powołując się m.in. na treść art. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 roku o prokuraturze (tekst jednolity Dz. U. 2011.270.1599 ze zm.) Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w części dotyczącej § 1 ust. 1 pkt 1 i 2.

Skarżący zarzucił w/w uchwale:

1) istotne naruszenie - w części dotyczącej § 1 uchwały wprowadzającego zmianę w zakresie dotyczącym zawierania numeru rejestracyjnego pojazdu samochodowego, upoważniającego do nieograniczonego parkowania wskazanego pojazdu samochodowego - polegające na przekroczeniu przez Radę Miasta upoważnienia ustawowego, którego zakres określają powołane powyżej przepisy ustawy o drogach publicznych;

2) istotne naruszenie prawa polegające na przekroczeniu przez Radę Miasta upoważnienia ustawowego - w części dotyczącej § 1 wprowadzającego zmianę poprzez dodanie pkt 16 wprowadzającego pojęcie "abonament roczny" i zmianę § 4 poprzez dodanie pkt 4, w których to paragrafach dokonano zróżnicowania stawki opłaty odmiennie od upoważnienia ustawowego, którego zakres określają powołane powyżej przepisy ustawy o drogach publicznych.

 W uzasadnieniu skargi Prokurator zarzucił Radzie Miasta Zielona Góra, iż podejmując uchwałę w takim kształcie jak opisany powyżej w istotny sposób naruszyła przepisy ustawy o drogach publicznych.

Ponadto zdaniem Prokuratora Rada Miasta Zielona Góra była obowiązana przestrzegać zakresu upoważnienia udzielonego przez ustawę w przedmiocie tworzenia aktu prawa miejscowego. Przekroczenie tego upoważnienia daje podstawę do przyjęcia, że uchwała w zaskarżonej części została podjęta bez podstawy prawnej.

Zgodnie z przepisami Ustawy o prokuraturze, jeżeli uchwała organu samorządu terytorialnego albo rozporządzenie wojewody są niezgodne z prawem, prokurator zwraca się do organu, który je wydał o ich zmianę lub uchylenie albo kieruje wniosek o ich uchylenie do właściwego organu nadzoru. W wypadku uchwały organu samorządu terytorialnego prokurator może także wystąpić o stwierdzenie jej nieważności do sądu administracyjnego.

W ocenie Sądu złożona przez Prokuratora skarga zasługiwała na uwzględnienie, bowiem § 1 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 w/w uchwały Rady Miasta Zielona Góra zostały podjęte z naruszeniem art. 18 ust. 2 pkt 8 Ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz art. 13b ust. 4 ustawy o drogach publicznych w stopniu uzasadniającym wyeliminowanie tych zapisów z obrotu prawnego.

W tym stanie rzeczy, Sąd uznał, że należało na podstawie art. 147 § 1 p.p.s.a. stwierdzić nieważność zaskarżonej uchwały w całości, orzekając jednocześnie, że nie podlega ona wykonaniu (art. 152 p.p.s.a.)./jcz